آمار كوشالي

كوشالي

دوشنبه، بهمن ۲۵، ۱۳۸۹

مبارك واپسين ساعات زمامداري خود را چگونه سپري كرد



منابع آگاه تاكيد مي‌كنند، تمام اخبار توسط جمال مبارك پسر حسني مبارك در اختيار وي قرار مي‌گرفت و مبارك كسي را در تصميم گيري‌هاي سياسي‌اش راه نمي‌داد، به همين دليل از بعد سياسي فردي منزوي تلقي مي‌شد.
يه گزارش فارس به نقل از الجزيره، منابع آگاه واپسين ساعات زمامداري مبارك را اين گونه نفل مي‌كنند كه قرار بود، ‌وي پنج شنبه هفته گذشته از رياست جمهوري مصر كناره گيري كند و ارتش پيش بيني مي‌كرد، اين اقدام صورت گيرد،‌ حتي "حسام بدراوي " دبيركل جديد حزب ملي حاكم نيز با مبارك ديدار كرده و از وي خواسته بود، از قدرت كناره گيري كند، ‌اما مبارك با وجود ادامه راهپيمايي‌هاي گسترده اعتراض‌ آميز در سراسر كشور اين درخواست را رد كرد.


* مشاوران و پسر مبارك ‌به او توصيه كردند نمي‌تواند اين بحران را پشت سربگذارد
به نوشته آسوشيتدپرس مشاوران مبارك و حتي پسرش جمال كه قرار بود، ‌پس از وي قدرت را در مصر به دست گيرد، در آخرين روزها ‌به او توصيه مي‌كردند كه نمي‌تواند، اين بحران را پشت سربگذارد،‌ به همين دليل سخنراني تلويزيوني وي كه ملت مصر انتظار داشت، طي آن مبارك كناره‌گيري خود از قدرت را اعلام كند،‌ به تلاشي لجوجانه براي دست انداختن به قدرت تبديل شد و بيش از پيش بر خشم ملت مصر افزود و هنگامي‌كه روز جمعه فرا رسيد،‌ ارتش تصميم خود را گرفت تا كار را يكسره كند.
روز شنبه منابع نزديك به مبارك از آخرين ساعات زمامداري وي و اعلام كناره گيري‌اش از قدرت پس از سي سال چنين مي‌گويند: مبارك نمي‌فهميد يا نمي‌خواست بفهمد كه كناره گيري فوري‌اش از قدرت بهترين راهكار براي نجات كشور از اعتراضات و راهپيمايي‌هايي است كه از 25 ژانويه آغاز شده بود.
و يك مقام بلند پايه مصري تاكيد كرد: مبارك مشاور سياسي نداشت تا واقعيت آنچه كه در كشور مي‌گذرد، را به وي اطلاع دهد.


* جمال؛ كانال رسيدن اخبار به مبارك
به گفته اين منبع تمام اطلاعات و خبرها را جمال مبارك پسر حسني مبارك در اختيار وي قرار مي‌داد و آنها را به اطلاعش مي‌رساند،‌ بنابراين اتخاذ تصميمات سياسي صرفا با خود او بود و از بعد سياسي مبارك فردي منزوي بشمار مي‌آمد و هر گامي كه بر مي‌داشت يا تصميمي كه اتخاذ مي‌كرد، ‌ناآگاهانه بود.
همين منبع مي‌افزايد: در اين زمان شاهد بروز اختلافاتي شديد ميان وزيران دولت مصر درباره مطلع ساختن مبارك از حجم و ميزان خطري كه حاكميت وي را تهديد مي‌كند و تلاش جمال مبارك براي مخفي نگهداشتن حقيقت آنچه در خيابان‌هاي مصر مي‌گذرد، هستيم.
اين منابع مي‌گويند: ارتش به محض شروع اعتراضات بسيار نگران و مضطرب بود و هم او بود كه مبارك را واداشت تا عمر سليمان را به عنوان اولين معاونش از سال 1981 به بعد انتخاب كند،‌ هم چنين اين ارتش بود كه مبارك را راضي كرد، براي يافتن راه خروجي از بحران با گروه‌هاي معارض به گفتگو بنشيند.
و پس از اين كه سليمان در انجام ماموريت محوله با شكست مواجه شد، به مبارك اطلاع داد،‌ در صورت عدم پيشرفت مذاكرات به انقلاب نظامي دست خواهد زد.

* روز پنج شنبه همه انتظار داشتند مبارك كناره گيري خود را اعلام كند
با فرارسيدن روز پنج شنبه همگي و از جمله خود ارتش انتظار داشتند كه مبارك كناره گيري خود از قدرت را اعلام كند،‌ حتي حسام بدراوي، دبير كل حرب حاكم روز پنج شنبه در گفتگوي مطبوعاتي خود به اطلاع خبرنگاران رساند كه انتظار مي رود، مبارك امشب به خواسته‌هاي ملت مصر تن دهد و از قدرت كناره‌گيري كند و پس از اين كه مبارك در سخنراني خود عدم كناره گيري از قدرت را اعلام كرد،‌ به گفته منابع آگاه در حزب بدراوي استعفاي خود را از سمت دبير كلي حزب ارائه داد.
در اوج اين تغيير و تحولات شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر بدون حضور مبارك تشكيل جلسه داد و با صدور بيانيه‌اي اعتراف كرد كه خواسته‌هاي معترضين خواسته‌هاي بر حق است و آن را بيانيه شماره 1 ناميد كه در جهان عرب از آن به عنوان وقوع انقلاب نظامي ياد شد.
اين منابع گفتند: سخنراني روز پنج شنبه مبارك بمثابه آخرين تلاش مايوسانه براي چنگ زدن وي به قدرت بود و خود مبارك حاضر به ايراد اين سخنراني نبود، بلكه فشار و اصرار خانواده و نزديكانش كه مواجه با اتهاماتي هم چون فساد مالي و غارت و چپاول ثروت كشور شده بودند،‌ او را به اين كار واداشت.

* سخنراني ضبط شده و متن نوشته شده توسط جمال

منابع آگاه گفتند كه متن سخنراني را جمال مبارك تنظيم كرده بود و پيش از ضبط آن بارها متن را تغيير داده بود. آشكار است متن سخنراني كه طي آن مبارك عدم كناره گيري خود از قدرت را اعلام و اختياراتش را به معاونش عمر سليمان منتقل كرده بود، با عجله نوشته شده بود.
به تاكيد ديگر منابع آگاه هنگام ضبط سخنراني "انس الفقي " وزير اطلاع رساني و جمال مبارك در استديو در كنار مبارك بودند و تلويزيون مصر به نقل از الفقي پيش از سخنراني مبارك اعلام كرد كه مبارك از قدرت كناره گيري نخواهد كرد؛ خود الفقي روز شنبه از مقام خود استعفا داد.
روز جمعه ارتش به معترضين مصري اجازه داد، ‌مقابل كاخ رياست جمهوري در قاهره تجمع كنند،‌ درحالي كه در آن زمان مبارك و خانواده‌اش در كاخ ديگر خود در شرم الشيخ در كنار درياي سرخ بسرمي‌بردند.
هم چنين ارتش اجازه محاصره راديو و تلويزيون مصر را نيز به راهپيمايان داد، در حالي كه پيش از آن ارتش فقط نظاره گر محاصره دفتر "احمد شفيق " نخست وزير مصر و ساختمان مجلس اين كشور توسط تظاهر كنندگان بود.
با فرارسيدن ظهر روز جمعه ميليون‌ها معترض به خيابان‌هاي قاهره و اسكندريه و ديگر شهرهاي مصر ريختند و هر دقيقه بر تعداد معترضين در برابر كاخ رياست جمهوي در قاهره افزوده مي‌شد.
ساعاتي بعد عمر سليمان در دو جمله كوتاه كه تلويزيون مصر آن را پخش كرد و 49 ثانيه بيشتر طول نكشيد،‌ كناره گيري مبارك از قدرت را اعلام كرد.