آمار كوشالي

كوشالي

سه‌شنبه، بهمن ۲۴، ۱۳۸۵


رئيس بازرسان آژانس در ايران بركنار شد

آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در نهايت به درخواست جمهوري اسلامي ايران مبني بر بركناري رئيس بلژيكي بازرسان اين آژانس در ايران تمكين و وي را از اين سمت بركنار كرد. به گزارش فارس، خبرگزاري رويترز در گزارش امروز خود به نقل از يكي از ديپلمات‌ها خبر داد: «مقام ناظر بر بازرسان هسته‌اي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ايران پس از گذشت 9 ماه از مخالفت تهران با ورود وي به ايران، از سمتش بركنار شد.»
اين گزارش به نقل از اين مقام آشنا به اقدامات آژانس در ايران حاكي است: «"كريس شارليه" يكي از بلژيكي‌هايي كه مسئول پرونده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است، از اول آوريل به سمت رياست بخش برزيل و آرژانتين در آژانس منتقل خواهد شد.» جمهوري اسلامي ايران ماه گذشته ميلادي در نامه‌اي به آژانس، خواستار بركناري شارليه شده بود.
اين گزارش به نقل از اين مقام ارشد كه نامش فاش نشده حاكي است محمد البرادعي، مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تصميم نگرفته كه به خاطر خشنودي ايران اين سربازرس بلژيكي را بركنار كند بلكه ممانعت ايران از ورود، از توانايي‌هاي اين بلژيكي در انجام امور كاسته بود.
اين مقام اظهارات تهران را درباره اين كه فعاليت شارليه عليه منافع تهران بود و داده‌ها و اطلاعات مربوط به مراكز هسته‌اي ايران را در اختيار قدرت‌هاي غربي مخالف ايران،‌ قرار داده است، تكذيب كرد. اين ديپلمات به رويترز گفت: «راهكار جادويي وجود ندارد. ايران به شارليه ويزا نخواهد داد. ناتواني وي در حضور در ايران باعث مي‌شود كه نتواند به طور كارآمد وظايف خود را انجام دهد.» بنا بر اين گزارش، يكي از بازرساني كه تجربه حضور در عراق را دارد، قرار است جانشين شارليه‌اي شود كه 25 سال در آژانس تجربه دارد.
اين ديپلمات همچنين تصريح كرد: «ايران حق ندارد به آژانس بگويد چه كسي را براي بازرسي از اين كشور تعيين كند اما اين حق را دارد كه بازرساني را كه موافق حضور آنها نيست راه ندهد. آژانس نيز حق ندارد كه به زور كسي را در كشوري به كار گيرد.» وي ادامه داد: «من مي‌دانم كه برخي از كشورهاي عضو اعلام خواهند كرد كه آژانش به فشارهاي ايران سر تسليم فرود آورده است اما آژانس كاركنان كاركشته ديگري دارد كه مي‌توانند اين جاي خالي را پر كنند.»
دولت ايران از زمان مصاحبه شارليه با يكي از روزنامه‌هاي آلماني و ادعاي وي مبني بر اين كه تهران فعاليت‌هايي را از آژانس مخفي مي‌كند عدم صلاحيت شارليه را صادر كرد. وي همچنين به برنامه مستند شبكه بي‌بي‌سي گفته بود كه ايران بازرسان آژانس را با دوربين‌ها دنبال مي‌كند. برخي از ديپلمات‌ها خبر داده‌اند كه سران آژانس بين المللي انرژي اتمي از اظهاراتي كه به نقل از شارليه منتشر شده بود ابراز ناراحتي كرده بودند چرا كه بازرسان بنا بر قوانين موظف به حفظ اسرار محرمانه هستند.
با اين حال شارليه همچنان در سمت رياست بخش ايران باقي ماند. البرادعي در ماه ژانويه اعلام كرده بود ايران تلاش دارد از شمار بازرسان بكاهد اما بازرسي‌هاي معمول آژانس در ايران ادامه خواهد يافت
.