آمار كوشالي

كوشالي

دوشنبه، بهمن ۲۳، ۱۳۸۵





ده نمكي: اگر جايزه هم مي دادند نمي گرفتم


نشست مطبوعاتی "اخراجیها" پس از نمایش فیلم در سینما فلسطین برگزار شد و مهدی کرم پور اجرای این جلسه را بر عهده داشت.به گزارش رجانيوز، مسعود ده نمکی كارگردان اين فيلم در اين جلسه گفت: 20سال پیش با این آدم ها زندگی کردم و خاطرات آنها را ساختم
ده نمكي در ادامه ضمن تشكر ازبازيگراني كه وي را در ساخت اين فيلم همراهي كرده اند، گفت: از همه بازیگرانم عذرخواهی می کنم، شاید اگر در فیلم دیگری این بازی ها را داشتند، مورد توجه قرار می گرفت. یقین دارم در عالم هنر هم مانند سیاست، باند بازی حاکم است. حیف شد که بازی ها و زحمت هنرمندان این فیلم دیده نشد
وي افزود: دموکراسی که می گویند یعنی همین. هر چه که مردم خوششان می آید، روشنفکران آن را مردود می کنند. مردم از فیلم جنگی بدشان نمی آید. از کلیشه های این فیلم ها خوششان نمی آید. کسانی فیلم های جنگی ساخته اند که آدم های جنگ را نمی شناختند و زیر کولر گازی می نشستند و می نوشتند. نگاه آنان کلیشه ای بود. در جبهه ترس کنار شجاعت، پیروزی کنار شکست، و عشق کنار تنفر بود. آدم های جنگ فرشته یا هرکول نبودند
كارگردان فيلم اخراجي ها تاكيد كرد: اگر کسی قبل از من این فیلم را می ساخت، هیچوقت وارد حوزه سینمای دفاع مقدس نمی شدم. این فیلم افتخاری برای سینمای ایران است
ده نمكي گفت: نباید بازیگران را محدود کرد. در لحن و اجرای نقش باید دست بازیگر را باز گذاشت. تا جایی که فضا اجازه می داد در بیان دیالوگ ها آزاد بودند. من باز هم با آدم هایی مانند شریفی نیا (شخصیتش در فیلم اخراجی ها) مشکل دارم. همان حرف هایی را که داد می زدم، نوشتم و همان چیزهایی را که می نوشتم، فیلم ساختم
ده نمكي در ادامه با لحني گلايه آميز گفت: من به داوران اعتراضی ندارم. از اول به آقای کاسه ساز گفتم این فیلم را در جشنواره شرکت ندهید. تقصیر آقای کاسه ساز شد.برای ساخت فیلم هزاران مشکل داشتیم. آقای کاسه ساز گفته اند این چیزها را نگو، اما من می گویم. همه را برای کار در این فیلم تخریب کردند. به آقای شریفی نیا گفتند با من کار نکند. به او گفتند تو چماق دار شده ای به من گفتند لیبرال شده ام. با این فیلم پوز متحجران و روشنفکران با هم خورد
اين كارگردان گفت: باید فیلم را از همان ابتدا از بخش مسابقه خارج می کردیم. در بخش مسابقه فیلم اولی ها هم "اخراجی ها" حضور دارد. اگر در این بخش به من جایزه بدهند در جهت حمایت از بازیگران این جایزه را نخواهم گرفت
ده نمكي در حالیکه عکس 3 در 4 یکی از شهدای جنگ را نشان می داد، گفت: مجید سوزوکی فیلم من، شهید مجید خدمت است. می خواهند این افراد را از تاریخ دفاع مقدس بیرون کنند. شما شهید آوینی کلیشه شده را می شناسید. او عاشق شده، روشنفکری را تجربه کرده تا در آخر سید اهل قلم شده اما الان در خط قرمز است
كارگردان فيلم اخراجي ها با بايان اين كه فیلمنامه بیش از ده بار در طول دو سال بازنویسی شد،افزود: قبل از اینکه وارد مرحله ساخت فیلم شوم، فیلمنامه را به فیلمسازان مطلوب خودم دادم. مجبور شدم به تنهایی کارگردانی کنم. هیچکس حاضر نشد، مشاور کارگردانی به من بدهد.
ده نمكي گفت: از کسی گله ندارم. اگر جایزه هم می دادند، نمی گرفتم. به بقیه عوامل فیلم ظلم کردند. این فیلم رنگ و بوی خاصی دارد و یک کار جدید است. هیچوقت در فیلم های جنگی از رنگ سربی در طراحی فضا و صحنه استفاده نشده. برای ما همین بس که اخراجی واقعی هستیم. این همان استقلال است. تمام شصیت های فیلم نماینده یک طبقه بودند
وي درباره فيلمنامه اخراجي ها گفت:این قصه را در ابتدا سعید دولی خانی و منوچهر هادی خواندند، اما احساس کردم آنها با فضای جنگ آشنا نیستندو داستان را به سمت یک فیلم اجتماعی می برند. به یوسفعلی میرشکاک گفتم من یک رمان از تو می خواهم امابا نوع نگاه ایشان فیلمنامه به سمت عرفان محض رفت. قرار نبود آنها فیلمنامه بنویسند، فقط می خواستم دیدگاه های آنها را اخذ کنم. در بخش طنز مشکل داشتم. فکر می کردم باید بیشتر به آن پرداخت شود. از پیمان قاسم خانی دعوت کردم و ایشان نقطه نظرات خودشان را آوردند. قصد من این بود که تعداد زیادی در این پروژه شرکت داشته باشند
در ادامه اين جلسه حبیب اله کاسه ساز، تهيه كننده اخراجي ها به بيان نقطه نظرات خود پرداخت.كاسه ساز گفت: ساخت فیلم های جنگی نسبت به فیلم های آپارتمانی پر هزینه است. تهیه امکانات نظامی سخت است. مبلغ قابل توجهی در حدود 500 تا 600 میلیون تومان هزینه شد. این پروژه با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته شد. از جناب صفار هرندی، جعفری جلوه، ارتش جمهوری اسلامی، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، بنیاد حفظ اثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، شهرک سینمایی دفاع مقدس و.. تشکر می کنم
وي افزود: نسل سومی ها با دفاع مقدس ارتباط نداشتند. خیلی سخت است که فیلمی بسازیم که نسل حاضر با دفاع مقدس ارتباط برقرار کند. به تصویر کشیدن فرهنگ دفاع مقدس، تکلیف است
محمد رضا شریفی نیا بازيگر ومسؤل انتخاب بازيگران فيلم اخراجي ها گفت: خوشحالم که این پروژه به کمال رسید. استقبال اینچنینی از یک فیلم دفاع مقدس در تاریخ سینمای ایران بی سابقه بوده. و این موضوع نشان می دهد که مردم ما تشنه لحظاتی هستند که در سینمای ایران به آنها کمتر پرداخته شده است
شريفي نيا افزود: دوست داشتم برخی از شخصیت ها را در این فیلم تکرار کنم و ادامه بدهم. برخی از شخصیتهای فیلم در بعضی از موقعیت ها منحصر به فرد هستد.
وي همچنين گفت: به اصرار آقای ده نمکی این نقش را بازی کردم، علاقمند نبودم که این نقش را بازی کنم. به خاطر ایشان بازی کردم. بخشی از فیلم در حدود 50 دقیقه حذف شده است. به دلیلی اینکه در سینمای ایران فیلمی نداریم که 150 دقیقه باشد، این بخش ها را حذف کردیم. در ادامه فیلم خبرنگاری که خانم مریلا زارعی نقش آن را بازی می کنند به دنبال شهدا و افرادی که در این جبهه حضور دارند می رود و سرنوشت آنها را پیگیری می کند. این فیلم بسیار زیبا است و امیدوارم شرایط نمایش آن فراهم شود
در ادامه اين جلسه اکبر عبدی، بازيگر اين فيلم، گفت: بچه های گروه همه شوکه هستند که نامشان در میان نامزدها نیست. جایزه اصلی را از دست تماشاگران می گیریم. مسعود ده نمکی برخلاف جثه اش، آدم وزین، آرتیست و سرشار از اعتماد به نفس بود
اكبر عبدي همچنين اظهار داشت: اگر با آقای ده نمکی مشکل دارند، به ما چه ربطی دارد. می خواهند یک مخلباف دیگر درست شود. چرا انقدر غریبه با همکار و دوستشان رفتار می کنند. این فیلم در تمام سالن هایی که به نمایش درآمده، سانس فوق العاده داشته است. با مسعود ده نمکی غرض ورزی دارند