آمار كوشالي

كوشالي

دوشنبه، مهر ۲۶، ۱۳۸۹

گل پرسپولیس آفساید بود ، شک نکنید

دربی بزرگ پایتخت همیشه برای دوستداران فوتبال جذاب و تماشایی بوده است . این بازی بزرگ اگر برنده داشته باشد مسئولین تینم بازنده ؛ لحظه لحظه بازی را بازبینی می کنند تا نکته مبهمی حتی اگر کم اهمیت هم باشد را درآورده و برای رهایی خود از زیر بار موج انتقادات طرفداران و سست شدن پایه های مدیریتی خود ، آن را برجسته می سازند .
این شیوه مختص مدیران قرمز نیست و همه به یاد دارند که در سالهای گذشته که بازنده دربی آبی پوشان بودند مدیران وقت چگونه با شکوه و گلایه از نحوه داوری و یا فلان صحنه مشکوک به پنالتی ، طرفداران خود را درگیر موضوع کرده و خود را می رهاندند .
اما دربی شصت و نهم داستان دیگری دارد . شاید باید مقصر اصلی داستان توهم اشتباه کمک داور را در شیطنت گزارشگر پرسپولیسی بازی یعنی مزدک میرزایی دانست که سنگ بنای این خطای آشکار را به طور زنده و همزمان با پخش برنامه گذاشت .
در بین دو نیمه ، مجری داخل استودیو با بیان اینکه با داوران مختلفی تماس گرفته شده و هرکدام در مورد صحنه مشکوک اول بازی نظری داشته اند که برخی کار کمک داور را اشتباه و برخی هم آن را درست دانسته اند و وعده کرد در پایان بازی این موضوع را بررسی نماید .
شیطنت دوم برنامه سازان سیما در برنامه فوتبال برتر تماس با غیاثی ، رئیس پیشین داوران کشور بود که هکگان از عمق جنگ و دعوای او با رئیس فعلی فدراسیون یعنی آقای عنایت خبر دارند و فوتبال دوستان می دانند که در جنگهای لفظی این دو نفر اگر یکی بگوید شب است حتما دیگری مدعی روز بودن می شود .
انتخاب غیاثی به عنوان کارشناس داوری در این موضوع نیاز به شنیدن نظرات او را از دوش شنونده آگاه بر می داشت و واضح بود او چه خواهد گفت . یقینا او چنان تحلیل می کرد که نشاندهنده اشتباه تیم داوری ، مسئولین انتخاب کننده این تیم و ... باشد 
اما اصل ماجرا و ساختار کارشناسی آن چیست ؟
نص قانون آفساید می گوید که برای رخ دادان این خطا ؛ در لحظه تماس توپ با پای فرد پاس دهنده ( در هنگام پاس گل) فرد زننده گل نباید در موقعیت تک نفره با دروازه قرار داشته باشد .
آنچه که در این چند روز توسط برخی از کارناشناسان رنگی رسانه ملی ( که رنگی بودنشان برای اطرافیانشان اظهر من الشمس است ) این بوده که تصویر پاس گل را لحظاتی قبل از لحظه پاس گل ، فریز کرده و بینندگان را به موقعیت محمد نوری در برابر دروازه انحراف فکر می دهند در حالیکه در این صحنه فرد پاس دهنده پاهایش برای دادن پاس بالا رفته و هنوز به توپ نخورده است و اگر تصویر در لحظه اصابت توپ به پای فرد پاس دهنده را فریز کنیم خواهیم دید که محمد نوری اقلا نیم متر در آفساید قرار دارد و این یعنی عملکرد فوق العاده کمک داور بازی 
برای رویت صحنه های مورد اختلاف به عکسهای زیر نگاه کنید :