آمار كوشالي

كوشالي

سه‌شنبه، اسفند ۱۱، ۱۳۸۸

ارتباط نفاق با فتنه از دیدگاه اسلام
یکی از مهمترین مفاهیم موجود در جوامع دین محور ، ظهور و بروز افرادی است که در قلب خود اعتقادی به مبانی و مفاهیم دین ندارند لیکن به واسطه حفظ ظاهر و امکان تداوم حضور در جامعه ، تظاهر به دین داری می کنند
در قرآن مجید اینگونه افراد منافق نامیده شده و امیرالمومنین امام علی (ع) در فرازی از خطبه 194 نهج البلاغه این افراد را اینگونه معرفی می فرماید 
در مورد منافقان به شما هشدار مي دهم و از ترفندهايشان مي ترسانم، آنان گمراه و گمراه كننده و خطاكارند و ديگران را به سوي خطا و گناه مي كشانند، به هر رنگي در مي آيند و در رسيدن به مقصود، شيوه هاي متفاوت به كار مي برند، براي انحراف و شكار شما از هر پناهگاهي استفاده مي كنند و در هر كمين گاهي براي صيد دلهاي شما مخفي مي شوند
این افراد تخصص اصلی خود را در جامعه اسلامی ، اینگونه بروز می دهند که تلاش می کنند تا با خلط مباحث و آمیختن سخنان حق با برخی تفکرات باطل ، باورهای دینی عموم مردم را مورد هجوم قرار داده و آنها را درباره اصول تفکراتشان دچار تردید کنند 
اهل نفاق عموما دچار دشمن شیفتگی مفرط بوده و همواره جامعه خود را در برابر جوامع دین گریز ، عقب مانده و ناتوان توصیف می کنند 
نکته مهمی که در این مجال قصد بازگو کردن آن را دارم ؛ اینکه ؛ اینگونه تحرکات منافقانه در راستای ایجاد شک و تردید در فکر و جان مومنان ؛ تا زمانی که در حد بیان و تبلیغ قرار دارد ، شبهه نامیده می شود لیکن هرگاه به میدان عمل آمده و تلاش می شود تا بنیانهای فکری نفاق در جامعه اسلامی پیاده سازی شده و به دشمنی با ولایت و حاکمیت اسلامی برسد ، از مرحله شبهه عبور کرده و نام فتنه می گیرد
لذا می بینیم که در شرح مفهوم فتنه ، حاکم شدن فضای شبهه و تردید در میان عموم مردم ، مهمترین عامل شناخته می شود 
بر این اساس در جنگ میان اسلام و کفر ، علیرغم نیاز به مجاهدت مومنان در برابر کفّار ، شرایط از پیچیدگی در ماهیت برخوردار نیست لیکن در جنگ میان ایمان و نفاق مرزها چندان روشن نیست و تشخیص حق و باطل برای بسیاری از مردم عادی امکان پذیر نیست .  در دوران حکومت رسول خدا (ص) می بینیم که منافقان امت با توجه به اقتدار نظام اسلامی و شکستهای سخت در جنگهای صدر اسلام ، لباس عوض کرده و مصلحت را در آن می بینند که نام مسلمان بر خود بگذارند و باقیمانده توان خود را برای روزگاران آینده و فراهم شدن شرایط فتنه حفظ نمایند 
بر همین مبنا بود که علیرغم همه تلاشهای رسول اکرم (ص) ، به محض ارتحال آن یگانه تاریخ شرارتها آغاز شد و ولایت از حاکمیت منفک شد 
البته کار به همینجا ختم نشد و پس از آنکه امت اسلامی از سرعت بالای انحرافات به سطوح آمده و به دامن ولایت مولای متقیان پناه آوردند ، همین گروه نفاق به فتنه جویی پرداخته و سه جنگ ناجوانمردانه را به دولت علوی تحمیل نمودند
نکته ظریفی که در این جنگها وجود داشت آنکه ، هر دو سوی میدان نبرد مسلمانان ایستاده بودند و فضای فکری و سیاسی جامعه قادر به تشخیص صحیح جبهه حق و باطل نبود و این شبهه ها کار را به جایی رسانید که ایده های منافقانه از تبلیغات بیانی به شورش و جنگ بر ضد نظام مقدس ولایی تغییر وضعیت داد
مولای متقیان در تبیین فتنه و عملکرد فتنه جویان در فرازی از خطبه پنجاه نهج البلاغه اینگونه رمزگشایی می فرماید
انـما بـدء وقـوع الفتـن ، اهـواء تـتبع و احكـام تبـتدع ، يخالف فيهـا كتاب الله و يتولي عليهـا رجال رجـالا علـي غيـر دين الله 
سرآغاز وقوع هر فتنه اي ، هوا و هوسي است كه دنبال و يا احكام و قوانيني است كه بدعت گذاري مي گردد ، نوآوريهايي كه با قرآن مخالف است و ( در نتيجه ) گروهي ( بناحق ) برخلاف دين خدا سلطه مي يابند
امید که خداوند ملت ایران را از شرور و فتنه های آخرالزمان حفاظت فرماید
ان شاء الله