آمار كوشالي

كوشالي

دوشنبه، مرداد ۳۰، ۱۳۸۵

جهاد اسلامگرايان در فلسطين

به قلم دکتر خالد خالدی، رئيس بخش تاريخ و باستان شناسی دانشگاه اسلامی غزه

اسلام گرايان در دسامبر 1987 م انتفاضه را بوجود آوردند و با شوقی بسيار به مقابله با يهود برخاستند. اين قيام زمانی آغاز شد که رژيم صهيونيستی تلاش می کرد به توافقاتی با رهبران سازمان آزاديبخش فلسطين تنها به نفع خود دست يابد. همه ملت فلسطين و گروه های برخاسته از آن در اين انتفاضه شرکت کردند، اما نقش اسلامگرايان از نمود و برجستگی بيشتری برخوردار بود.
اخوان المسلمين جنبش مقاومت اسلامی "حماس" را تأسيس کردند. بر اساس آنچه که در منشور اين سازمان آمده است، اسلام محور برنامه های اين جنبش به شمار می رود و اين جنبش انديشه ها و ايدئولوژی خود را ازآن می گيرد و بر اساس آن حکم کرده و برای ادامه راه خود از آن بهره می گيرد.
هدف حماس، آزادی فلسطين و تأسيس دولت اسلامی در اين سرزمين و بازگرداندن حقوق به صاحبان اصلی آن است. به نظر حماس فلسطين سرزمينی موقوفه برای نسلهای مسلمانان تا روز قيامت است و کسی حق ندارد از آن و يا حتی بخشی از آن چشم پوشی کند و يا آن را به ديگران واگذار نمايد. جنبش حماس تنها راه حل و فصل مسأله فلسطين را جهاد در راه خدا می داند و بر اين باور است، آزاد سازی آن بر هر مسلمانی در هرجا که باشد، واجب است.
حماس از ابتدای تشکيل تاکنون صدها عمليات بر ضد يهود انجام داده است و با وجودی که اعضای آن به اسارت درآمدند و يا تبعيد شدند، اما همچنان پرچم جهاد را در فلسطين بر افراشته است. اين جنبش به همراه جنبش جهاد اسلامی تاکنون موفق شده اند، خسارتهای سنگينی را به يهوديان وارد کنند که تاکنون مانند آن را در جنگ با ارتشهای عرب نيز مشاهده نکرده اند. اين جنبشها همچنين با انجام عملياتهای شهادت طلبانه توانسته اند ترس و وحشت را در داخل سرزمينهای اشغالی نيز ايجاد کنند.
اين عملياتها همچنان ادامه دارد. اهداف اين عملياتها از نظر جنبشهای حماس و جهاد اسلامی به اين شرح است:
اول: تا زمانی که فلسطينيان در اردوگاه ها آواره شده اند، يهود در فلسطين روی آرامش به خود نبيند.
دوم: انتقام از يهود که هر روز به قتل و کشتار کودکان و زنان و سالخوردگان ادامه می دهد.
سوم: بيدار کردن وجدان امت اسلامی و روح جهاد در وجود اين امت. تا اين امت اسباب پيروزی را آماده ساخته و به وظيفه خود در آزاد سازی سرزمين فلسطين عمل کند.
اين اهداف با استناد به کلام خداوند متعال که می فرمايد: " قاتلوهم يعذبهم الله بأيديکم و يخزهم و ينصرکم عليهم و يشف صدور قوم مؤمنين" {(ای مؤمنان) با آن کافران بجنگيد وتا خدا آنان را با دست شما عذاب کند وخوارشان دارد. و شما را بر ايشان پيروز گرداند و (با فتح و پيروزی مؤمنان بر کافران) سينه های اهل ايمان را شفا بخشد ( وبر دلهای زخمی ايشان مرهم نهد و درد ديرينه اذيت و آزار کفار را از درون آنان بزدايد)} ترسيم و تعيين شده است.
اسلامگرايان در فلسطين معتقدند، آنان گروهی مؤمن مجاهد و ثابت قدم در راه حق هستند که در زمانی که همه از گردن نهادن به آن (حق) شانه خالی می کنند، همچنان به آن تمسک می جويند. اين گروه در برابر آزار و اذيت منحرفان صبر پيشه ساخته و تا روز قيامت بر ضد دشمنان امت اسلامی می جنگند و همين گروهند که درحديث شريف در مورد آنان گفته شده است، "لا تزال طائفة من امتی علی الحق ظاهرين لعدوهم قاهرين لا يضرهم من خالفهم إلا ما أصابهم من لأواء حتی يأتيهم امرالله و هم کذالک قالوا أين هم يا رسول الله؟ قال ببيت المقدس و أکناف بيت المقدس"