آمار كوشالي

كوشالي

پنجشنبه، آبان ۱۱، ۱۳۸۵

مسئولیت پذیری و ارزیابی علت آموزش مسئولیت در پرورش کودکان

برای آموزش مسئولیت پذیری به فرزندان پیگیری و تلاش مستمر لازم می باشد و برای رسیدن به رفتار مسئولانه مطلوب زمان و برنامه ریزی می خواهد . هدف ما این است که از یک خانواده نامرتب و بی نظم که همه مسئولیتهای خانه را مادر به دوش می کشد یک خانوادۀ سخت کوش و متشکل از اعضاء همراه و همکار بسازیم . البته اگر کمی دیر شروع کنیم مهم نیست زیرا این تأخیر بهتر از فراموش کردن آن است ضمن اینکه همه متأسفیم که چرا زودتر این کار را نکردیم
آموزش مسئولیت بخش عمده ای از وظایف والدین می باشد که عبارتند از دروس اساسی مثل چگونه دوست با ملاحظه ای باشیم و ... و دروس جزئی مانند برگرداندن پاکت شیر به یخچال جهت جلوگیری از خراب شدن آن در جهت ابراز مخالفت با اسراف . فرزندان ما به آنچه ما عمل می کنیم و می گوئیم توجه دارند و به دنبال ما حرکت می کنند . مسئولیت اخلاقی به مرور زمان و به واسطه تجربه فراگرفته می شود
صرفا با گفتن اینکه چه چیزی درست است کودکان اخلاقیات را یاد نمیگیرند . شراکت را با شریک بودن، دوست داشتن را بامورد علاقه بودن و توجه به دیگران را با مورد توجه قرار گرفتن می آموزند
کودکان با با دنبال کردن الگوهای شما و تشویق انجام رفتارهای مسئولانه در زندگیهای خودشان ، خصلتهای مسئولیت پذیری را یاد می گیرند و آن ارزشی را که برای اولین بار تجربه می کنند ملکه ذهن قرار خواهند داد
مثلا اگر به خاطر تمیز و مرتب بودن برای مدت طولانی با قاشق غذا در دهان کودک بگذاریم نتیجه عکس می دهد و کودک این پیام را برداشت می کند که قادر نیست تا مستقل از شما عمل کند
در این راستا زمان و انرژی و دقت زیادی باید صرف شود . لازم است تا کودکان گاهی شکست بخورند و بعد تشویق شوند و به خاطر پیروزیهایشان تحسین گردند .فرزند شما با تمرین کافی و مداوم مهارت می یابد و اعتماد به نفس پیدا می کند
به او بگوئید ببین چه کار کردی! آیا هفته پیش را به خاطر می آوری که نمی توانستی این کار را انجام دهی ؟ با این جملات صورت او خواهد شکفت ، کودکان برای اینکه به این درک برسند که یادگیری و کارامد شدن تمرین می خواهد واقعا لازم دارند ، رفتارشان یادآوری شود
مهمترین مسئله برقراری ارتباط بین پیروزی امروز و تلاش دیروز است
بدین ترتیب فرزند شما یاد می گیرد که در برخورد با چالشهای پیش رو تسلیم عجز و ناتوانی و ناامیدی نشود . سعی کنیم که لحظات آرام و بی عجله را پیدا کنیم تا کودکان در سایه آن بتوانند مهارتهای جدید را تمرین کنند و به او بیاموزیم که اگر نامرتبی های خود را جمع نکنیم هیچ کس دیگری این کار را برای ما نخواهد کرد
در پایان مهم است که بدانیم نتیجۀ مسئولیت پذیری به مراتب بالاتر از داشتن یک خانه تمیز است